1. Общие Положения
2. Схема взаимодействия авторов и редакции
3. Рецензирование
3.1. Все статьи, планируемые к публикации в журнале «Человек и образование», проходят следующие этапы рецензирования:4. Требования к материалам и рекомендации
Составлены на основе Системы стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу ГОСТ Р 7.0.7-2021 (https://allgosts.ru/01/120/gost_r_7.0.7-2021).
Публикация состоит из следующих обязательных элементов ( Приложение 1):
Если авторов несколько, сведения о месте работы (учебы) и адреса электронной почты связывают с именами с помощью надстрочных цифровых обозначений 1,2;
Необходимо указать, какой автор отвечает за переписку с редакцией. Автор, ответственный за переписку, и его электронный адрес обозначаются условным изображением конверта;
6. Аннотация (на рус. и англ. яз.). Объем аннотации – 100–200 слов. Аннотация представляет собой сжатое реферативное изложение содержания публикации, в котором следует отразить цель исследования, основные методы и результаты исследования. Текст аннотации должен следовать логике статьи. Аннотация должна быть самостоятельным источником информации.
7. Ключевые слова (на рус. и англ. яз.) – 4–7 слов или словосочетаний через запятую, которые должны соответствовать теме статьи и отражать ее предметную, терминологическую область. Не рекомендуется использовать словосочетания, содержащие причастные обороты. Ключевые слова являются инструментом поиска информации потенциальными читателями, поэтому список должен быть полным, но в то же время лаконичным и точным.
8. Благодарности (на рус. и англ. яз.). Организациям, научным руководителям и другим лицам, оказавшим помощь в подготовке статьи (по желанию автора). На английском языке: Acknowledgement: We thank (our colleagues) for…
9. Финансирование (на рус. и англ. яз.). Сведения о финансировании исследования, подготовки и публикации статьи (по необходимости).
На английском языке:
Financing: «This work is supported by the Russian Science Foundation under grant…»
Или: «The article has been prepared as part of federal state task…».
10. Текст статьи. Рекомендуемый объем статьи 30000–60000 знаков, включая списки литературы.
Статья может быть структурирована следующим образом:
11. Список источников (на рус. яз.) и References (на англ. яз.) – не менее 10 и не более 20 затекстовых библиографических ссылок. В этот перечень включают записи только на ресурсы, которые упомянуты или цитируются в основном тексте статьи. Ссылки нумеруют и располагают в порядке цитирования источников в тексте статьи. Номер ссылки помещают в квадратные скобки. На русском языке список составляют по ГОСТ Р 7.0.5 Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Библиографическая ссылка. Общие требования и правила составления (Приложение 2). На английском языке (References) – в соответствии со стилем перечня затекстовых библиографических ссылок Harvard (Приложение 3).
12. Сведения о вкладе каждого автора (для двух и более авторов), например: «Все авторы внесли эквивалентный вклад в подготовку публикации. The authors contributed equally to this article».
13. Заявление об отсутствии или наличии конфликта интересов (для двух и более авторов), например: «Авторы заявляют об отсутствии конфликта интересов. The authors declare no conflicts of interests».
14. Информация об авторах (на рус. и англ. яз.) :
15. Информация для работы с редакцией:
Приложение 1
Пример оформления статьи автором
Научная статья
УДК 378:004
DOI:
Роль интегрирующей функции в школьном учебнике при формировании целостного представления о научной картине мира
Иван Иванович Иванов1*, Петр Петрович Петров2
1, 2 Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону, Россия
1ivanov@sfedu.ru*, http://orcid.org/0000-0002-0027-3442
2petrov@sfedu.ru, https://orcid.org/0000-0002-1820-8710
Аннотация. В статье анализируется роль интегрирующей функции в школьном учебнике, определяется актуальность создания школьного учебника нового поколения, необходимого для отражения научных достижений в естественнонаучных дисциплинах, о которых говорится в Федеральном государственном образовательном стандарте, докладе ЮНЕСКО и результатах исследования PISA. За основу исследования взята теория школьного учебника, разработанная отечественными учеными В.Г. Бейлинсон, Д.Д. Зуевым, В.В. Краевским, С.Г. Шаповаленко и др. На основе выдвинутых критериев для отбора учебников проводится сравнительное исследование актуальных российских и британских учебников по естественнонаучным предметам для выпускных классов основной общеобразовательной школы по выявлению путей реализации интегрирующей функции. Показано, что интегрирующая функция проявляется во взаимосвязи между внутренними компонентами учебника как внутриструктурная интеграция, во взаимосвязи учебника с другими предметными компонентами, выходящими за рамки учебника, как внутрипредметная интеграция и во взаимосвязи учебника с дополнительным материалом как интеграция между смежными предметами. В статье выделяются новые взаимосвязанные с учебником компоненты, полученные в ходе исследования, – модули и разделы учебника, линии учебников и экзаменационная программа по предмету. Обосновывается, что интегрирующая функция в школьном учебнике способствует формированию целостного представления о естественнонаучной картине мира, необходимой для развития естественнонаучной компетенции.
Ключевые слова: школьный учебник, учебник нового поколения, интегрирующая функция, линия учебников, научная картина мира.
Original article
The role of school textbook integrating function in developing holistic view on scientific picture of the world
Ivan I. Ivanov1*, Petr P. Petrov2
1, 2Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russia
1ivanov@sfedu.ru*, https://orcid.org/0000-0002-0027-3442
2petrov@sfedu.ru, https://orcid.org/0000-0002-1820-8710
Abstract. The article analyzes a spectrum of school science textbooks and determines the need to create a modern textbook that shows the achievements in natural science disciplines, which are mentioned in the Federation State Educational Standard, UNESCO report and the results of the PISA. The study is primarily based on the theory of a school textbook developed by Russian scientists, V.G. Beilenson, D.D. Zuev, V.V. Kraevsky, S.G. Shapovalenko plus other authors. Based on the criteria put forward for the selection of textbooks, a comparative study of current Russian and British textbooks is carried out on natural science subjects for the final grades of secondary school to identify ways to implement the integrating function. It is shown that the integrating function manifests itself in the relationship between the internal components of the textbook as intra-structural integration, as intra-forms connecting school progress and the textbook with additional material as integration between related subjects. The article highlights principal components interrelated with the textbook, obtained during this research: modules and sections of the textbook; line of textbook series; and the national examination programme for the combined science subjects. It is shown that the integrating function in the school textbook contributes to the formation of a complete worldview of the natural science picture for the development of combined natural science competence.
Key words: school textbook, new generation textbook, integrating function, line textbooks, scientific picture of the world.
ТЕКСТ СТАТЬИ
СПИСОК ИСТОЧНИКОВ
1. Степичев П.А. Игровые технологии моделирования английских предложений // Иностранные языки в школе. 2013. № 9. С. 81-83.
2. Щербатых Ю.В. Психология стресса и методы коррекции. СПб.: Питер, 2012. 256 с.
3. Taspinar, B., Schmidt, W. and Schuhbauer, H. Gamification in education: a board game approach to knowledge acquisition // Procedia Computer Science. 2016. № 7. Pp. 101-116.
REFERENCES
1. Stepichev, P.A. (2013) Game technologies for modeling English sentences. Foreign Languages at School , no. 9, pp. 81-83. (In Russ.)
2. Shcherbatykh, Yu.V. (2012) Psychology of stress and methods of correction . SPb.: Peter. (In Russ.)
3. Taspinar, B., Schmidt, W. and Schuhbauer, H. (2016) Gamification in education: a board game approach to knowledge acquisition. Procedia Computer Science , no. 7, pр. 101-116.
Все авторы внесли эквивалентный вклад в подготовку публикации.
Contribution of the authors: the authors contributed equally to this article.
Авторы заявляют об отсутствии конфликта интересов.
The authors declare no conflicts of interests.
Информация об авторах:
Иванов Иван Иванович, доцент, кандидат пед. наук, старший научный сотрудник Южного федерального университета
Петров Петр Петрович, профессор, доктор пед. наук, ведущий научный сотрудник Южного федерального университета
Information about authors:
Ivanov Ivan Ivanovich, Associate Professor, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Southern Federal University
Petrov Petr Petrovich, Professor, Doctor of Pedagogical Sciences, Leading Researcher, Southern Federal University
Приложение 2
Оформление списка источников на русском языке
ГОСТ Р 7.0.5 (https://docs.cntd.ru/document/1200063713)
Примеры:
статья в научном журнале:
Ефимова Т.Н., Кусакин А.В. Охрана и рациональное использование болот в Республике Марий Эл // Проблемы региональной экологии. 2007. № 1. С. 80-86.
монография (книга):
Валукин М.Е. Эволюция движений в мужском классическом танце. М.: ГИТИС, 2006. 251 с.
сборник научных трудов:
Содержание и технологии образования взрослых: проблема опережающего образования: сб. науч. тр. / Ин-т образования взрослых Рос. акад. образования; под ред. А.Е. Марона. М.: ИОВ, 2007. 118 с.
материалы конференции/форума:
Дальневосточный международный экономический форум (Хабаровск, 5-6 окт. 2006 г.): материалы / Правительство Хабар. края. Хабаровск: Изд-во Тихоокеан. гос. ун-та, 2006. Т. 1-8.
статья в сетевом журнале:
Дирина А.И. Право военнослужащих Российской Федерации на свободу ассоциаций // Военное право: сетевой журн. 2007. URL: http://www.voennoepravo.ru/node/2149 (дата обращения: 19.09.2007).
публикация на сайте/портале:
Лэтчфорд Е.У. С Белой армией в Сибири [Электронный ресурс] // Восточный фронт армии адмирала А.В. Колчака: [сайт]. URL: http://east-front.narod.ru/memo/latchford.htm (дата обращения: 23.08.2007).
Приложение 3
Оформление списка источников на английском языке в формате Harvard
(https://www.citethisforme.com/citation-generator/h...)
Тип источника | Пример оформления в стиле Harvard | Примечание |
---|---|---|
Книга | Geller, R. and Thompson, K. (2016) A guide on paleontology. London: My Publisher. | После даты публикации точка не ставится. Название книги – курсивом |
Книга-сборник под редакцией одного или нескольких редакторов | Geller, R. and Thompson K. (eds.) (2015) Real space trip. 2nd edn. London: My Publisher. | |
Раздел в книге-сборнике | Legend, N.K. (2013) Harvard among universities in: Richards, S. (ed.) A guide on the best universities . New York: NY Publishers, pp. 45-89. | Название сборника –курсивом |
Сборник конференции | Wittke, M. (2006) Design and construction of tunnels in swelling rock. In: Cotthem, A., Charlier, R. and Tshibangu, P. (eds.) Eurock 2006: Multiphysics coupling and long term behavior in rock mechanics: Proceedings of the International Symposium of the International Society for Rock Mechanics, 9–12 May 2006. London, Taylor & Francis, pp. 211–216. | Название конференции –курсивом |
Электронная книга | Levin, A.J., Lewis, O. and Cooper, R. (2019) Citation: Main rules . E-book library. Available at: https://www.citation.com/citetion-rules (Accessed: 10 March 2021) | После “Accessed” указывается дата обращения на сайт, где размещена статья |
Статья в научном журнале | Raidman, A. (2018) How modern inventions changed the world. The Scientific World, no.1, pp. 80-99. | Название журнала – курсивом. Все знаменательные части речи в названии журнала – с заглавной буквы |
Статья в научном онлайн-журнале | Raidman, A.J. (2019) How modern inventions changed the world. The Scientific World, no. 1. Available at: https://www.inventions.com/scientific-world (Accessed: 10 October 2020) | |
Веб-сайт | Richman, A.J. (2019) What to write in a research paper. Available at: https://www.whattowriteinaresearchpaper.com/ (Accessed: 15 June 2020) | |
Правительственный документ |
Ministry of Education (2014) Character Citizenship Education – Cyberwellness. Government Printer, Singapore, p. 24. Cashmore, J., Parkinson, P. (2010) Shared care parenting arrangements since the 2006 Family Law reforms: report to the Australian Government Attorney-General’s Department . Available at: http://www.sprc.unsw.edu.au/med ia/File/AG_Shared_Care.PDF (Accessed: 17 January 2012) |
Название документа – курсивом |
Диссертация Автореферат диссертации |
Darius, H. (2014) Projects in environmental education. Ph.D. thesis, University of Turku. Darius, H. (2014) Projects in environmental education. Abstract of Ph.D. thesis, University of Turku. |
Название диссертации – курсивом |
Все слова в названиях книг и статей, кроме первого слова, пишутся со строчной буквы. Заглавными буквами выделяют значимые слова в названиях журналов и издательств. После описания каждой русскоязычной публикации в конце указать: (In Russ.)
Пример: Stepichev, P.A. (2013) Game technologies for modeling English sentences. Foreign Languages at School, no. 9, pp. 81-83. (In Russ.)
[1] Как правило, финансовый договор заключается с автором – физическим лицом, но возможно его заключение и с организацией – юридическим лицом, реквизиты которой необходимо передать в редакцию. Дополнительно заключается лицензионный договор на передачу части авторских прав.
Author Guidelines
1. General information
2. Iinteraction between authors and editors
3. Peer-reviewing
3.1 All articles planned for publication in the journal “Man and Education” undergo the following stages of reviewing:
4. Material requirements and recommendations
The section is compiled on the basis of the System of Standards for Information, Librarianship and Publishing GOST R 7.0.7-2021 (https://allgosts.ru/01/120/gost_r_7.0.7-2021).
The publication should consist of the following mandatory elements (Appendix 1):
1. Publication type: scientific article, scientific review, concept, materials of scientific conferences, personalities, book review. The type of publication is indicated at the beginning of the article in a separate line on the left.
2. UDC (see: http://teacode.com/online/udc/).
3. DOI of the article (assigned by the Journal editorial office according to GOST Р ИСО 26324-2015 and placed after the UDC index in a separate line on the left).
4. Title of the article (in Russian and English) – no more than 12 words.
5. Information about the author or authors (in Russian and English):
If there is more than one author, the information about the place of work (study) and e-mail addresses should be associated with the names using superscript numerals 1,2;
It is necessary to indicate which author is responsible for correspondence with the editorial board. The author responsible for the correspondence and his e-mail address are indicated by the icon of an envelope (*);
6. Abstract (in Russian and English). The volume of the abstract is 100-200 words. The abstract is a brief summary of the contents of the publication, which should reflect the purpose, main methods, and results of the research. The text of the abstract should follow the logical structure of the article. The abstract should be an independent source of information.
7. Keywords (in Russian and English) – 4–7 words or word combinations separated by commas, which should correspond to the topic of the article and reflect its subject and terminological area. It is not recommended to use word combinations containing participial constructions. Keywords are a tool for searching for information by potential readers, so the list should be complete, but at the same time concise and accurate.
8. Acknowledgements (in Russian and English) to the organizations, scientific supervisors and other persons who assisted in the preparation of the article (at will of the author).
9. Funding (in Russian and English). Information on funding of research, preparation and publication of the article (if necessary).
10. Text of the article. The recommended volume of the article is 30000-60000 characters, including references.
The article can be structured as follows:
11. The list of references (in Russian and English) should be no less than 10 and no more than 20 bibliographic references behind the text. This list includes entries only for resources that are mentioned or cited in the main text of the article. References are numbered and placed in the order of citing sources in the text of the article. The reference number is placed in square brackets. The list should be composed according to GOST R 7.0.5 in Russian (Appendix 2) and according to the style of the list of textual bibliographic references Harvard (Appendix 3) in English.
12. Information about the contribution of each author (for two or more authors), e.g: “The authors contributed equally to this article”.
13. A statement of conflict of interest/no conflict of interest (for two or more authors), e.g: “The authors declare no conflicts of interests”.
14. Information about the authors (in Russian and English):
15. Information for cooperation with the editorial office:
Appendix 1
Example of article formatting
Scientific article
UDC 378:004
DOI:
The role of school textbook integrating function in developing holistic view on scientific picture of the world
Ivan I. Ivanov1*, Petr P. Petrov2
1, 2Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russia
1*ivanov@sfedu.ru, https://orcid.org/0000-0002-0027-3442
2petrov@sfedu.ru, https://orcid.org/0000-0002-1820-8710
Abstract. The article analyzes a spectrum of school science textbooks and determines the need to create a modern textbook that shows the achievements in natural science disciplines, which are mentioned in the Federation State Educational Standard, UNESCO report and the results of the PISA. The study is primarily based on the theory of a school textbook developed by Russian scientists, V.G. Beilenson, D.D. Zuev, V.V. Kraevsky, S.G. Shapovalenko plus other authors. Based on the criteria put forward for the selection of textbooks, a comparative study of current Russian and British textbooks is carried out on natural science subjects for the final grades of secondary school to identify ways to implement the integrating function. It is shown that the integrating function manifests itself in the relationship between the internal components of the textbook as intra-structural integration, as intra-forms connecting school progress and the textbook with additional material as integration between related subjects. The article highlights principal components interrelated with the textbook, obtained during this research: modules and sections of the textbook; line of textbook series; and the national examination programme for the combined science subjects. It is shown that the integrating function in the school textbook contributes to the formation of a complete worldview of the natural science picture for the development of combined natural science competence.
Key words: school textbook, new generation textbook, integrating function, line textbooks, scientific picture of the world.
TEXT OF THE ARTICLE
REFERENCES
1. Stepichev, P.A. (2013) Game technologies for modeling English sentences. Foreign Languages at School , no. 9, pp. 81-83. (In Russ.)
2. Shcherbatykh, Yu.V. (2012) Psychology of stress and methods of correction . SPb.: Peter. (In Russ.)
3. Taspinar, B., Schmidt, W. and Schuhbauer, H. (2016) Gamification in education: a board game approach to knowledge acquisition. Procedia Computer Science , no. 7, pр. 101-116.
Contribution of the authors: the authors contributed equally to this article.
The authors declare no conflicts of interests.
Information about the authors:
Ivanov Ivan Ivanovich, Associate Professor, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Southern Federal University
Petrov Petr Petrovich, Professor, Doctor of Pedagogical Sciences, Leading Researcher, Southern Federal University
Appendix 2
Formatting the list of references in Russian
GOST R 7.0.5 (https://docs.cntd.ru/document/1200063713)
Examples:
An article in scientific journal:
Ефимова Т.Н., Кусакин А.В. Охрана и рациональное использование болот в Республике Марий Эл // Проблемы региональной экологии. 2007. № 1. С. 80-86.
A monograph (book):
Валукин М.Е. Эволюция движений в мужском классическом танце. М.: ГИТИС, 2006. 251 с.
A collection of scientific works:
Содержание и технологии образования взрослых: проблема опережающего образования: сб. науч. тр. / Ин-т образования взрослых Рос. акад. образования; под ред. А.Е. Марона. М.: ИОВ, 2007. 118 с.
Conference/forum materials:
Дальневосточный международный экономический форум (Хабаровск, 5-6 окт. 2006 г.): материалы / Правительство Хабар. края. Хабаровск: Изд-во Тихоокеан. гос. ун-та, 2006. Т. 1-8.
An article in the online journal:
Дирина А.И. Право военнослужащих Российской Федерации на свободу ассоциаций // Военное право: сетевой журн. 2007. URL: http://www.voennoepravo.ru/node/2149 (дата обращения: 19.09.2007).
A publication on the website/portal:
Лэтчфорд Е.У. С Белой армией в Сибири [Электронный ресурс] // Восточный фронт армии адмирала А.В. Колчака: [сайт]. URL: http://east-front.narod.ru/memo/latchford.htm (дата обращения: 23.08.2007).
Appendix 3
Formatting the list of references in English in Harvard style
Source type | Harvard formatting example | Note |
---|---|---|
A book | Geller, R. and Thompson, K. (2016) A guide on paleontology. London: My Publisher. | No period after the date of publication. The title of the book is in italics. |
A collection of works edited by one or more editors | Geller, R. and Thompson K. (eds.) (2015) Real space trip. 2nd edn. London: My Publisher. | |
A section in collection | Legend, N.K. (2013) Harvard among universities in: Richards, S. (ed.) A guide on the best universities. New York: NY Publishers, pp. 45-89. | The title of the collection is in italics. |
A collection of conference materials | Wittke, M. (2006) Design and construction of tunnels in swelling rock. In: Cotthem, A., Charlier, R. and Tshibangu, P. (eds.) Eurock 2006: Multiphysics coupling and long term behavior in rock mechanics: Proceedings of the International Symposium of the International Society for Rock Mechanics, 9–12 May 2006. London, Taylor & Francis, pp. 211–216. | The conference title is in italics. |
An electronic book | Levin, A.J., Lewis, O. and Cooper, R. (2019) Citation: Main rules. E-book library. Available at: https://www.citation.com/citetion-rules (Accessed: 10 March 2021) | After “Accessed” the date of access to the website where the article was posted is indicated |
An article in a scientific journal | Raidman, A. (2018) How modern inventions changed the world. The Scientific World, no.1, pp. 80-99. | The title of the journal is in italics. All significant parts of speech in the title of the magazine are capitalized. |
An article in an online journal | Raidman, A.J. (2019) How modern inventions changed the world. The Scientific World, no. 1. Available at: https://www.inventions.com/scientific-world (Accessed: 10 October 2020) | |
A website | Richman, A.J. (2019) What to write in a research paper. Available at: https://www.whattowriteinaresearchpaper.com/ (Accessed: 15 June 2020) | |
A government document |
Ministry of Education (2014) Character Citizenship Education – Cyberwellness. Government Printer, Singapore, p. 24. Cashmore, J., Parkinson, P. (2010) Shared care parenting arrangements since the 2006 Family Law reforms: report to the Australian Government Attorney-General’s Department . Available at: http://www.sprc.unsw.edu.au/med ia/File/AG_Shared_Care.PDF (Accessed: 17 January 2012) |
The document title is in italics. |
Thesis Thesis Abstract |
Darius, H. (2014) Projects in environmental education. Ph.D. thesis, University of Turku. Darius, H. (2014) Projects in environmental education. Abstract of Ph.D. thesis, University of Turku. |
Title of the thesis is in italics. |
All words in the titles of books and articles, except the first word, are written with a lowercase letter. Capital letters are used to distinguish significant words in the names of journals and publishers.
After the description of each Russian-language publication, indicate at the end: (In Russ.)
Example: Stepichev, P.A. (2013) Game technologies for modeling English sentences. Foreign Languages at School, no. 9, pp. 81-83. (In Russ.)
[1] As a rule, the financial contract is concluded with the author (a natural person), but it is also possible to conclude it with the organization (a legal entity), the details of which must be provided to the editorial office. In addition, a license agreement for the transfer of a part of the copyrights is signed.